• Algemeen

3 krachtige verkooptips voor sales professionals

Als zelfstandig sales professional is succesvol verkopen van vitaal belang voor het laten groeien van je bedrijf. Met een solide basis van kennis en ervaring sta je al stevig in je schoenen, maar er is altijd ruimte voor verbetering.

In dit nieuwsbericht delen we drie waardevolle tips die jouw verkoopvaardigheden en prestaties naar nieuwe hoogten kunnen tillen. Of je nu een doorgewinterde verkoper bent of aan het begin staat van je sales carrière. Deze tips zullen je zeker van dienst zijn tijdens je reis naar succes.

Tip 1:

Klantgericht verkopen

Wanneer je opdrachten uitvoert op één van onze B2C Campagnes, is het belangrijk om te realiseren dat je niet aan een organisatie of bedrijf verkoopt. Jouw interactie is met consumenten, echte mensen die je net zo goed op straat zou kunnen tegenkomen. Een ‘one size fits all’ benadering zal niet bij elke potentiële klant werken. Mensen waarderen een persoonlijke benadering. Deals worden gegund door mensen aan mensen en daarom werkt een persoonlijke en klantgerichte aanpak het beste. Toon oprechte interesse in je prospect en wees er zeker van dat zij ook interesse ontwikkelen in jou en je aanbod. Met het juiste inlevingsvermogen kun je authentiek reageren op iedere klant. Personaliseer je aanpak en merk hoe je resultaten aanzienlijk verbeteren.

Tip 2:

Waarde boven prijs

Verkoop niet op prijs. Het nastreven van de laagste prijs als verkoopstrategie is meestal niet de meest effectieve aanpak. Als verkoper moet je volledig overtuigd zijn van de waarde van het product dat je aanbiedt. Jouw expertise en advies kunnen zelfs waardevoller zijn dan de paar euro die een klant elders kan besparen. Vergeet niet dat het weggeven van diensten of producten iets is dat iedereen kan doen. Als je jouw verkooppitch uitsluitend op prijs baseert, riskeer je uiteindelijk je positie op het speelveld te verliezen.

Tip 3:

Verkopen vergt focus en tijd

Het leven is hectisch en de verleidingen om dingen halfslachtig aan te pakken of uit te stellen zijn talrijk. Onze statistieken bij Improvers bevestigen keer op keer dat de oude uitdrukking “uren maken facturen” wel degelijk klopt. Concentratie leidt tot verkoopresultaat. Partners die de meeste tijd investeren, behalen ook de meeste verkoopsuccessen. Het kan lastig zijn om bij elk gesprek langdurig gefocust te blijven, maar die focus is wel cruciaal. Richt je niet alleen op de klant en een goed voorbereide pitch – zoals we al aangaven in Tip 1 – maar ook op je eigen welzijn. Je werk wordt leuker en je behoudt beter je focus wanneer je telkens een boeiend gesprek kunt voeren, in plaats van telkens dezelfde herhaling af te draaien. Met een gefocuste aanpak win je niet alleen meer kennis over de klant, maar maak je ook een sterkere indruk. Dit resulteert in meer vertrouwen van je klanten in jou en uiteindelijk in meer sales

Als zelfstandig sales professional ben je goed op weg om je zakelijke doelen te bereiken door je verkoopvaardigheden effectief in te zetten. Met de tips die we in dit artikel hebben besproken, zet ook jij weer een stapje verder in je carrière. Groeien en leren gaan hand in hand. Door voortdurend je kennis en vaardigheden aan te scherpen en nieuwe strategieën te implementeren, kun je een onderscheidende positie in de markt innemen en je klanten nog beter van dienst zijn. Blijf openstaan voor nieuwe ideeën, blijf jezelf uitdagen en blijf streven naar excellentie in je salesinspanningen. Ga aan de slag en bereik die volgende mijlpaal!